Fremtidens biler kører på el eller brint
I disse år udfases brugen af fossile brændstoffer som benzin og dieselolie. Læs her om de fordele og ulemper, der er ved at skifte benzin- eller dieselbilen ud med en el- eller brintbil.
Rundt om i bybilledet ser du allerede ladestandere ved en del parkeringspladser. De vidner om, at en del af den danske vognpark ikke længere kører på benzin eller diesel – elbilerne er nemlig for alvor ved at vinde frem herhjemme som et billigt og miljørigtigt tiltag.
Faktisk kan 90 procent af den danske befolkning i dag med en elbil få dækket deres kørselsbehov. Det skyldes ikke mindst, at de enkelte modeller er blevet kraftigt forbedret, så du rent faktisk kan køre afsted på et længere familiebesøg uden at skulle frygte at køre tør for strøm. Endelig har politikerne også sikret, at lave afgifter på elbilerne har gjort det langt mere rentabelt at anskaffe sig en sådan.
Hvad skal du være opmærksom på, inden du køber en elbil?
Selvom der er mange fordele ved en elbil, så er der dog et par væsentlige ting, du bør være opmærksom på, inden du sætter strøm til din næste bil. Først og fremmest handler det om, hvor meget du kan betale for din kommende bil, og hvilket behov du har for bilkørsel. Elbilerne er stadig noget dyrere at anskaffe end de traditionelle benzin- og dieselbiler. Kører du flere hundrede kilometer hver dag til og fra arbejde, så er elbilen heller ikke ikke et godt valg. Har du desuden behov for at kunne trække svigermors campingvogn, så skal du nok også overveje et andet køb, da elbilens motor ikke kan trække så tungt et læs.
Men kører du meget i tæt bytrafik, hvor der er en del kø og hyppige stop, så er elbilen langt mindre stressende at køre i – den har nemlig en virkelig god accelerationsevne. Med automatgearet slipper du også for hele tiden at skulle koble ud, ligesom det også er en stor fordel, at der inde i kabinen er et lavt støjniveau sammenlignet med almindelige biler. Og endelig er det praktisk, at du hver eneste morgen kan træde ud af din hoveddør og sætte dig til rette i en bil, der er fuldt opladet.
Hvad koster en elbil?
Elbiler kan ligesom benzin- og dieselbilerne fås i mange prisklasser. Har du en virkelig god indtægt, kan du for eksempel erhverve dig en Porsche Taycan 4S, der fås fra omkring 972.861 kr. Her får du den rendyrkede køreglæde, som kun Porsche kan levere bare med en elektrisk motor under hjelmen. I den anden ende af prisskalaen finder du en Seat Mii Electric, der har en vejledende salgspris på omkring 145.910 kr – en pris de fleste nok ville kunne betale, næste gang bilen står til udskiftning.
Skal jeg købe en Tesla?
En af de mest kendte elbils-producenter er amerikanske Tesla, der i dag ledes af den karismatiske Elon Musk. Virksomheden blev opkaldt efter Nikola Tesla og startede med at sende elbiler på markedet i 2008. Hurtigt skabte Tesla sig international opmærksomhed, da virksomheden var den første til at sende en elsportsvogn på markedet – med modellen Tesla Roadster beviste Tesla, at det var muligt at tilbyde en lavpris-elbil, hvor du samtidig får en luksuriøs sportsvogn. Ved at gøre lækre elbiler tilgængelige for almindelige menneskers pengepung, har Tesla slået et slag for en fossilfri bilpark i hele verden.
Herhjemme blev Tesla Model 3 sidste år kåret som Årets Bil i Danmark 2020. Det er første gang, en elbil vinder den fornemme titel i Danmark, og denne kåring bliver set som et bevis på en fremtid, hvor bæredygtig transport for alvor vinder frem. Tesla Model 3 blev få dage inden den danske kåring også kåret som Årets Bil i Norge. Det er foreningen Danske Motorjournalister, der kårer Årets Bil i Danmark.
Tesla Model 3, Longe Range-udgaven, kan køre over 500 kilometer på en enkelt opladning. Dermed overhaler den alle sine konkurrenter og tvinger for alvor den grønne omstilling på transportområdet igennem, som er en god ting for vores planet. Den billigste udgave af Tesla Model 3 hedder Standard Range Plus, og den kan erhverves fra omkring 374.000 kr.
Hvad er forskellen på en el- og en brintbil?
Der er ikke så stor forskel på el- og brintbiler. Sidstnævnte er faktisk en elbil, der bare skal fyldes med brint. Det betyder, at en brintbil, modsat en elbil, ikke skal lades op ved stikkontakten, men i stedet tankes op med brint fra en brinttankstation. Da det kun tager et par minutter at tanke en brintbil, få du her en langt større fleksibilitet end ved brug af en elbil, der typisk skal lade i længere tid, før du kan køre videre. Den brint, du fylder på din brintbil, er en langt grønnere løsning end benzin og diesel, da produktionen af brint udelukkende udleder den strøm, motoren bruger, samt lidt vand og varme.
Sammenlignet med en elbil, så er brintbilen dog en mindre grøn løsning. Dette skyldes, at der skal bygges tre gange så mange vindmøller til at energiforsyne en brintbil som en elbil. Hvor en elbil modtager sin strøm direkte fra en vindmølle, skal strømmen til en brintbil først konverteres til brint via elektrolyse – det koster en del ressourcer og gør derfor brintbilen mindre grøn end elbilen.
Hvor mange kilometer kan du køre i en elbil?
Det afgørende i en elbil er selvfølgelig, hvor langt du kan køre på en opladning. Du kan ikke bare tanke den hurtigt op, så derfor er det vigtigt, at du tjekker rækkevidden på den enkelte model. Derudover er det vigtigt, at du gør dig klart, at rækkevidden reduceres ved en høj hastighed eller i koldt vejr. Benzin- og dieselbiler fungerer faktisk på samme måde, men her er rækkevidden længere, og så har du jo som sagt altid muligheden for en hurtig genopfyldning på den nærmeste tankstation.
Batteriet i elbilen udvikles hele tiden, hvilket betyder, at du i de nye modeller får langt mere rækkevidde på en optankning end på de ældre modeller. Nye elbiler fra producenter som Kia, Nissan og Hyundai vil typisk kunne køre 300-400 km ved landevejskørsel på en opladning. På motorvejen vil du kunne køre lidt kortere og i byen lidt længere. Teslas modeller kører generelt noget længere på en opladning.
En lidt ældre elbil vil typisk køre omkring 150-200 km på en opladning. Elbiler har en indikator i instrumentbrættet, der altid angiver den resterende rækkevidde, og dermed bliver du advaret i god tid, inden bilens batteri løber tør for strøm.
Hvor hurtigt oplader en elbil?
Der er stor forskel på, hvor længe du må vente, inden din elbil er ladet op. Det afhænger fuldstændig af, hvilken model du har anskaffet dig. En Tesla Model 3 vil typisk kunne oplades til en køretur på 100 kilometer på cirka 4 minutter. En Jaguar i-Pace tager til gengæld 14 minutter at oplade til samme rækkevidde ifølge en undersøgelse fra elbilforeningen. Det er dog værd at bemærke, at du ikke behøver lade din elbil fuldt op, inden du kører hjemmefra.
Hvad koster det at oplade en elbil?
En elbil er faktisk ikke så dyr at køre i sammenlignet med benzin- og dieselbiler. FDM lavede i 2018 en analyse, hvor man undersøgte prisen pr. kilometer i blandt andet en elbil, benzinbil og dieselbil. Bilerne kørte hver 20.000 kilometer pr. år i en periode over fem år. Her blev resultatet, at elbilen kostede 3,02 kr. pr. kilometer, dieselbilen 3,14 kr. pr. kilometer, mens benzinbilen toppede med en pris på 3,20 kr. pr. kilometer. Undersøgelsen tager dog sine forbehold, da prisen på at oplade en elbil afhænger meget af, hvor det foregår henne.
Du kan for eksempel vælge at investere i en ladeboks, så opladningen kan ske hjemme i din carport. Du kan også tegne et abonnement hos en ladeoperatør, fx Clever eller E.ON – sidstnævnte virksomhed har både ladestandere rundt i byerne og ude langs motorvejene. Derudover kan du få tilbudt en ladeboks til hjemmet, så du får en fast pris på at oplade din elbil hver måned. Flere elselskaber er desuden begyndt at sælge såkaldt grøn strøm om natten. Det betyder rent praktisk, at strømmen er billigst på de tidspunkter, hvor der ikke er ret mange, der skal bruge den; lader du derfor din elbil op efter mørkets frembrud, bliver den endnu billigere for dig at have.
Hvilke erfaringer har andre lande med elbiler?
Herhjemme har politikkerne de sidste par år diskuteret, hvordan salget af elbiler kan fremmes. Kigger man mod nord, vil man hurtigt opdage, at i vores naboland Norge har man virkelig gjort meget for at gøre elbilerne et populært valg. Politikerne i Oslo har simpelthen givet nordmændene en række økonomiske og praktiske fordele ved at skifte deres brændselsmotor ud med en, der kører på el. Her kan for eksempel nævnes undtagelse for registreringsafgifter og moms og en lavere årlig bilskat. Derudover kommer praktiske fordele som gratis adgang til opladning, tilladelse til at kunne køre i ’bussporet’, så man dermed undgår bilkøer og ikke mindst fri parkering på byens offentlige p-pladser.
I Oslo kan en pendler hurtigt komme til at betale op til cirka 1.500 kroner i bompenge om måneden, hvis vedkommende kører på fossile brændsler frem for el. De mange tiltag betyder, at næsten hver tredje solgte bil i Norge i 2018 var en elbil, hvilket har gjort landet til verdens førende elbilnation.
Hvilke tiltag gør danske kommuner for at fremme elbilsalget?
Københavns kommune har vedtaget, at elbiler, brintbiler og elmotorcykler fra januar 2020 kan parkere gratis på kommunens arealer. Dermed får københavnerne en fordel af at skifte deres gamle forbrændingsmotor ud med en, der kører på el eller brint. Overborgmester Frank Jensen (S) har tidligere varslet et totalforbud mod kørsel i benzin- og dieselmotorer i det indre København. Forslaget er stadig ikke vedtaget, men det sender et signal om, hvilke valg de lokale politikere gerne ser, vi træffer hos bilforhandleren.
Hvor meget CO2 udleder en elbil?
En elbil udleder ikke CO2, mens den kører. Derfor er den selvfølgelig også et grønt alternativ til benzin- og dieselbilerne. Men der kan være udledt CO2 ved den el, bilen kører på, og det koster selvfølgelig også en del ressourcer at fremstille selve bilen og ikke mindst batteriet i motoren. Hvor klimavenlig din elbil er, afhænger fuldstændig af, hvilken form for strøm, du fylder på den. I et land som Polen benytter man stadig kul i stor stil, når der skal produceres elektricitet – og det er ikke ligefrem en fordel for klimaet.
Herhjemme kommer meget strøm i dag fra vindmøller. Det siger derfor sig selv, at fylder du den grønne strøm på din elbil, så er det en langt mere bæredygtig løsning, end den polakkerne har valgt med deres kul. Det betyder nemlig, at hvor en polak kun reducerer sin CO2-udledning med 25 procent ved et skift fra dieselbil til elbil, så kan en dansker glæde sig over en C02-reduktion på 70 procent, hvis vedkommende foretager den samme type udskiftning af bil.
C02-reduktionen er målt over hele elbilens levetid inklusiv produktionen af den og ikke mindst af batteriet.
Hvor længe har vi haft elbiler?
Elbilen er faktisk en gammel opfindelse. Allerede i 1886 fandtes der i USA omkring 1575 eldrevne biler – men de blev ret hurtigt udkonkurreret af benzinbilen. Først engang i løbet af 1960’erne begyndte fokus igen at være på de eldrevne køretøjer. Interessen for elbiler steg med oliekriserne i 1970’erne, hvilket betød at Danmark på privat initiativ i 1987 startede produktionen af den lille Ellert. Med cirka 5000 solgte eksemplar var den i mange år den mest solgte elbil i verden.
Senere – i 1991 – blev der i Hadsund, også på privat initiativ, startet en produktion af elbilen Kewet El-Jet. Den nåede at blive produceret i cirka 1000 eksemplarer og blev en stor eksportsucces til mange lande. Både produktionen af Ellerten og Kewet El-Jet i Danmark blev siden indstillet, og rettighederne til Kewet El-Jet blev i 1998 erhvervet af det norske firma Elbil Norge A/S.
Men hvor Danmark slap, tog andre over med produktionen af elbiler. Den franske stat indledte i 1993 et stort to-årigt praktisk forsøg med elbiler i havnebyen La Rochelle. Her kørte 25 Citroën AX electrique og 25 Peugeot electrique tilsammen mere end 1.000.000 km.
Forsøget førte både til, at man fik færdigudviklet solide elbiler, og samtidig blev ladeudstyr til bilerne også testet. Resultatet blev, at der blev fabrikeret en ny generation af elbiler fra de store franske bilfabrikker. Disse biler skabte store forventninger til elbilen som et miljøvenligt og energieffektivt alternativ til de traditionelle benzin- og dieselbiler. Især gav elbilbrugere udtryk for en stor tilfredshed med bilernes køreegenskaber – særlig i bytrafik. Her gjorde det nemlig ikke så meget, at elbilerne dengang kun kunne køre cirka 70-100 kilometer på en opladning.
I dag kan en elbil køre mellem 212 og 423 kilometer på en enkelt opladning. Det viste en test, som organisationen Autobest, der består af motorjournalister fra hele Europa, foretog i 2018.
Kan det betale sig at investere i en elbil?
Det er batteriets størrelse og kvalitet, der afgør, hvor langt du kan køre på en opladning. Der er de senere par år sket mærkbare forbedringer med elbilerne, så du i dag kan køre over 200 kilometer på en opladning, selv i de billigste elbiler, og især som bil nummer to til de kortere ture er elbilen mere end fuldt ud tilstrækkelig.
En Transportvaneundersøgelse fra Transport DTU har vist, at over en periode på 12 år har kun 0,6 procent af alle køreturene herhjemme været længere end 200 kilometer. Dermed skulle elbilen altså, ifølge undersøgelsen, kunne klare 99,4 procent af alle køreture.
Hvordan ser fremtiden ud for elbiler?
Fra politisk hold er målet, at der i 2030 kører op mod 1,5 mio. elbiler rundt på de danske veje. Det har allerede fået myndighederne til at undersøge, om vores el-net overhovedet kan klare presset fra al den strøm, vi får brug for.
Og én ting er i hvert fald sikker: Elbilerne har taget et meget stort spring mod at blive hvermandseje. Dette gælder både, når det kommer til rækkevidde og opladning. Der arbejdes hele tiden på at forbedre de batterier, som er helt afgørende for, hvor fordelagtig elbilen er sammenlignet med for eksempel en benzinbil.
Brintbilen kan være en virkelig god løsning, hvis du kører langt, og ofte har brug for at kunne fylde bilen op på ganske kort tid. Den er mere miljøvenlig end en benzin- eller dieselbil, men bliver stadig slået af elbilen, som er det mest grønne valg af køretøj. Forbedrede batterier, der både kan oplades meget hurtigere end i dag og giver en længere rækkevidde, betyder sandsynligvis, at brintbilen bliver en overgangsbil mellem den gammeldags forbrændingsmotor og de miljøvenlige elbiler. Derudover er det værd at nævne, at man rundt i andre lande er begyndt at udfase de gamle forbrændingsmotorer. I for eksempel Tyskland er der allerede indført miljøzoner i store byer som Berlin, Hannover og Köln. Disse zoner betyder, at der er et forbud mod at køre derind i ældre dieselbiler.
I København foreslog overborgmester Frank Jensen (S) i 2019 at oprette bestemte zoner, hvor det kun skal være tilladt at køre med el- eller brintbiler. Han blev bakket op af et flertal på Københavns Rådhus, men da det er en folketingsbeslutning, er forslaget endnu ikke vedtaget. Men det sender et signal om, at vi bevæger os mod en fremtid, hvor benzin- og dieselbiler udskiftes til fordel for det grønne alternativ, som både en el- og brintbil må siges af være.